دسته بندی ها

وبلاگ

معرفی کنسول بازی

پیشرفت‌های صنعت بازی‌سازی در چارچوب مشخصی اتفاق می‌افتد. این چارچوب که یکی از مهم‌ترین اتفاقات این صنعت نیز برشمرده می‌شود، هر چندین سال و با تغییر «نسل» رخ می‌دهد. آن‌دسته از افرادی که قصد دارند جدیدترین بازی‌های ساخته‌شده را تجربه کنند، چاره‌ای جز خرید جدیدترین نسل کنسول‌ بازی ندارند.

هم‌اکنون نسل هشتم انواع کنسول‌ بازی با دستگاه‌هایی چون PS4، ایکس باکس وان و نینتندو سوئیچ در جریان قرار دارد. مشخصات فنی قوی‌تر و امکانات بیشتر کنسول‌های نسل جدید این امکان را در اختیار شرکت‌های بازی‌سازی قرار داده‌ تا آن‌ها ساخته‌های خود را با کیفیت و گرافیک بهتری به دست مشتریان برسانند.

به‌طور معمول، گذار از نسلی به نسلی دیگر همواره با جهش چشمگیر در گرافیک بازی‌ها همراه است. با نگاهی به نسل پیشین کنسول‌های بازی (PS3 و XBOX 360) کاملاً می‌توان به تفاوت‌های گرافیکی بازی‌ها پی برد. علت این امر نیز همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، فقط و فقط به پیشرفت‌های فنی کنسول‌های جدید مربوط می‌شود.

نسل کنونی انواع کنسول‌ بازی که از آن با نام نسل هشتم یاد می‌شود، فعالیت خود را از سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز کرد. به‌طور معمول با گذشت ۷ یا ۸ سال، کنسول‌های بازی جدید در نسلی جدید عرضه می‌شوند. با یک حساب سرانگشتی می‌توان پی برد که هم‌اکنون از نیمه عمر کنسول‌های نسل هشتمی گذر کرده‌ایم و اندک‌اندک باید خود را برای رونمایی از نسل نهم کنسول‌ها در آینده‌ای نه‌چندان دور آماده کنیم.

در این مقاله قصد نداریم به شما بگوییم بهترین کنسول بازی کدام است، فقط با اشاره به نکات مهم درانتخاب بهترین کنسول بازی، به شما در تصمیم گیری بهتر کمک خواهیم کرد .

[irp posts=”198198″ name=”معرفی و خرید بهترین کنسول بازی (با کیفیت عالی) برای سرگرمی درسال 2021″]

پلی استیشن ۴

پلی استیشن ۴ یا پی‌ اس فور نام کنسول بازی شرکت ژاپنی سونی است که در سال ۲۰۱۳ میلادی از آن رونمایی شد. سونی در این نسل علاوه‌بر افزایش توان سخت‌افزاری کنسول، تغییرات ظاهری کوچک و بزرگی را نیز شامل حال آن کرده بود تا تفاوت این نسل با نسل‌های پیشین بیش‌از پیش معلوم باشد.

سونی سه کنسول مختلف را برای فروش در سبد محصولات خود می‌بیند. سه کنسولی که همگی از خانواده PS4 (پلی‌استیشن 4) هستند اما تفاوت‌هایی جزئی دارند که در عمل تاثیر بسیاری روی تجربه نهایی می‌گذارد. در حال حاضر سه کنسول PS4، PS4 Slim و PS4 Pro برای فروش آماده است. کنسول PS4 معمولی از سال 2013 وارد بازار شده و در حال حاضر تولید آن به پایین‌ترین حد خود رسیده. با توجه به این موضوع باید دقت کنید که تاریخ ساخت کنسول چه سالی را نشان می‌دهد.

آخرین سری از این مدل کد ۱۲ بود که در سال ۲۰۱۵ روانه بازار شد. سونی برای اولین بار در این سری تصمیم گرفت تا پوشش روی کنسول را از براق به مات تغییر دهد و همچنین ترجیح داد این بار از دکمه های برجسته پاور و ایجکت(خروج دیسک) به جای دکمه های لمسی قبلی استفاده کند.

پلی استیشن ۴ سری ۱۲ همچنین در دو ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت و ۱ ترابایت عرضه شد. ساخت این مدل نیز پس از عرضه مدل اسلیم، به پایان رسید. 

ایکس باکس وان

ایکس باکس وان نام کنسول بازی نسل هشتمی شرکت آمریکایی مایکروسافت است که در سال ۲۰۱۳ به عموم معرفی شد. در ابتدا به‌واسطه‌ سیاست‌های نادرست مدیر بخش ایکس باکس، این کنسول بازی نتوانست موفقیت ایکس باکس ۳۶۰ را تکرار کند؛ اما رفته‌رفته و با ایجاد برخی تغییرات در تیم مدیریتی مایکروسافت، رویکرد این شرکت نیز در قبال این کنسول تغییر کرد.

در اولین گام، فیل اسپنسر به‌عنوان رهبر بخش ایکس باکس منصوب شد. او از همان ابتدا اعلام کرد که هدفش چیزی جز ارتقای جایگاه ایکس باکس در نظر گیمرها نخواهد بود. بنابراین از سال ۲۰۱۴ که وی سکان‌ هدایت بخش ایکس باکس را به‌دست گرفته، تاکنون تغییرات ریز و درشتی را در این بخش ایجاد کرده است.

تنوع سرویس‌ها و عرضه‌ دو کنسول جدید از خانواده‌ ایکس باکس وان با نام‌های ایکس باکس وان اس (Xbox One S) و ایکس باکس وان ایکس (Xbox One X)، شاخص‌ترین تغییرات ایجادشده در واحد ایکس باکس مایکروسافت به‌شمار می‌روند.

نسل نخست ایکس باکس وان به‌سبب اندازه‌ بزرگ خود و تمرکز بیش از اندازه بر حوزه‌های خارج از گیم نظیر تماشای فیلم، سریال و وب‌گردی، هرگز نتوانست در آغاز به کار خود توجهات زیادی را جلب کند. در عوض این شرکت سونی بود که با پلی‌استیشن 4 توانست گوی سبقت را از مایکروسافت برباید و خود را در جایگاه نخست کنسول‌های بازی نسل هشتمی قرار دهد؛ جایگاهی که تاکنون نیز ادامه داشته است.

ایکس باکس برای جبران اشتباهات پیشین خود در ابتدا تمرکزش را روی معرفی سرویس‌های جدید قرار داد. سرویس پلی اِنیوِر (Play Anywhere) و گیم‌پس (Game Pass) از جمله سرویس‌های نوآورانه‌ای در صنعت بازی به شمار می‌روند که تجارب گیمرها را از جنبه‌های گوناگونی به‌طرزی مثبت تغییر می‌دهند.

تیم ایکس باکس با سرویس پلی انیور، بستری را فراهم کردتا بازی‌های انحصاری کنسول ایکس باکس وان برای دارندگان رایانه‌های ویندوز ۱۰ نیز در دسترس قرار بگیرد.

در طرف دیگر، سرویس گیم‌پس قرار دارد که شیوه‌ی تازه‌ای را برای نخستین‌بار در این صنعت پیش گرفته است. کاربران می‌توانند با پرداخت ۱۰ دلار در هر ماه، به بیش از ۱۰۰ بازی دسترسی پیدا کنند. سرویس اشتراکی گیم‌پس افزون‌بر بازی‌های دیگر سازندگان، بازی‌های انحصاری مایکروسافت را نیز شامل می‌شود.

نکته‌ مهم درباره‌ی این سرویس، اضافه‌شدن بازی‌های انحصاری جدید ایکس باکس وان به‌محض انتشار در این سرویس است که قطعاً نکته‌ مثبتی برای آن محسوب می‌شود. اهالی مایکروسافت برای ارائه‌ی تجربه‌ای غنی به مشترکین این سرویس هر ماه به تعداد بازی‌های موجود در آن می‌افزایند تا از این حیث تمامی سلایق پوشش داده شوندXbox One X میتواند بازی ها را در حالت کیفیت تصویر 4K و نرخ تصویر 60 فریم در ثانیه اجرا کند و همانند نسخه پیشین از محتوای HDR و فناوری صدای خروجی Dolby Atmos نیز پشتیبانی میکند. به هنگام اجرای بازی های سازگار با دقت تصویر 4K متوجه خواهید شد که قدرت Xbox One X به مراتب از Xbox One S بیشتر بوده است .

[irp]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Main Menu x